Czytelnia

mgr Jakub Sikora

tel. 503 967 118
Umów się online

Zapotrzebowanie na białko w trakcie ciąży

Odpowiednia podaż białka warunkuje sprawne funkcjonowanie organizmu matki i stwarza optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju organizmu dziecka w całym okresie życia płodowego.

Podaż białka w diecie kobiety ciężarnej można ustalić mniej więcej na poziomie 15-20% ogółu kalorii w diecie. Białko to najważniejszy element budulcowy organizmu. Nic więc dziwnego, że w okresie ciąży, zapotrzebowanie na ten składnik pokarmowy istotnie wzrasta. Jeżeli przyjmiemy, że średni przyrost masy ciała w ciąży wynosi ok. 12,5 kg to blisko 1 kg z tego przypada na same białko. Prawie 50% przyrostu masy białkowej przypada na organizm dziecka. Ponieważ wzrost płodu jest najintensywniejszy w ostatnich 10 tygodniach ciąży, dlatego zapotrzebowanie na białko jest szczególnie zwiększone w tym okresie. Ale odpowiedni dowóz tego składnika pokarmowego ma znaczenie już od pierwszych tygodni ciąży. Odpowiednia podaż białka warunkuje sprawne funkcjonowanie organizmu matki i stwarza optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju organizmu dziecka w całym okresie życia płodowego. Obok ilościowego spożycia białka, bardzo istotne jest także zwrócenie uwagi na jakość produktów białkowych. Wadą wielu produktów białkowych jest to, że dostarczają często zbyt dużo tłuszczów zwierzęcych i cholesterolu, dlatego należy uważać na, to by jak najczęściej sięgać po produkty wysokobiałkowe i niskotłuszczowe. Jego najlepszym źródłem w diecie kobiety ciężarnej są mleko, chude produkty mleczne, mięsne, ryby oraz jaja.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Wzrost wagi w ciąży

Czerw 25, 2014 Dieta w ciąży

Wzrost wagi w trakcie trwania ciąży jest procesem naturalnym, związanym z istotnymi zmianami anatomicznymi i fizjologicznymi jakie w tym czasie zachodzą w ciele kobiety.

czytaj więcej

Jak planować posiłki w trackie ciąży

Wrze 11, 2014 Dieta w ciąży

Każda kobieta ciężarna powinna zadbać o prawidłową ilość posiłków, starać się je spożywać w miarę o wyznaczonych porach oraz zachowywać między nimi określone przerwy czasowe.

czytaj więcej
Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ